معندناش أجهزة إنذار ومعرفش إيه اللي حصل.. ننشر التحقيقات مع مدير ستوديو الأهرام في واقعة الحريق

القاهرة 24 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

كشفت التحقيقات في واقعة اتهام 4 أسخاص من مسؤولي الكهرباء في قضية حريق ستوديو الأهرام، بعدما أحالتهم النيابة العامة للمحاكمة، أن المتهمين تسببوا عن طريق الخطا في إصابة المجني عليهم.

تحقيقات ستديو الأهرام 

وحصل القاهرة 24 على التحقيقات في واقعة حريق استديو الأهرام، أن المتهمين تسببوا بإهمالهم في نشوب الحريق بموقع التصوير داخل ستوديو الأهرام والكائن بشارع خاتم المرسلين - العمرانية والعقارات السكنية المجاورة له، وكان ذلك على إثر عدم احترازهما وعدم مراعاتهم للأصول المهنية والحرفية للمهنة وهي مخالفة اشتراطات التأمين على الكهرباء.

وجاء نص تحقيقات أقوال مدير عام ستديو الأهرام أمام النيابة العامة وجاءت كالتالي:

س: ما طبيعة عملك واختصاصك الوظيفي؟

ج: أنا مدير عام استوديو الأهرام.

س: منذ متى وأنت تباشر ذلك الاختصاص؟

ج: أنا مدير عام ستوديو الأهرام منذ عام تقريبًا.

س: وأين يقع ستوديو الأهرام محل الواقعة تحديدا؟

ج: في شارع خاتم المرسلين الاتجاه القادم من ميدان الجيزة إلى مشعل - أمام شركة الشرقية للدخان.

س: ملك من ستوديو الأهرام؟

ج: ستوديو الأهرام جهة حكومية تابعة حاليا للشركة القابضة للاستثمار في المجالات الثقافية والسينمائية.

س: ما حدود ستوديو الأهرام؟

ج: إستوديو الأهرام يقع بشارع خاتم المرسلين الرئيسي وعلى ناصية شارع جانبى متفرع من شارع خاتم المرسلين اسمه ستوديو الأهرام، والاستوديو الأربع حدود بتوعه متسورين، والاستوديو ليه مدخل رئيسي واحد من شارع ستوديو الأهرام، وليه مدخل تانى معمول للبضاعة من على شارع خاتم المرسلين، وحدود الإستوديو كالآتي:

الباب الرئيسي بتاع الاستوديو أمامه الشارع الجانبي اللى اسمه استوديو الأهرام ودا شارع عرضه تقريبا ستة متر وبيفصل ما بين شارع الهرم وشارع خاتم المرسلين / الباب الخلفي اللى معمول للبضاعة بيطل على شارع خاتم المرسلين الرئيسي، 3 الناحية الموازية للباب الرئيسي للإستوديو حدود الاستوديو فيها مع عمارات سكنية بيفصل بينها وبين الاستوديو مسافة قصيرة يعنى تقريبا ثلاثة متر 4 الناحية الموازية للباب الخلفي للإستوديو بيفصل بينها وبين الاستوديو عمارات سكنية ملاصقة لسور الاستوديو.

س: ما مساحة استوديو الأهرام؟

ج:مساحته كبيرة بس معرفش أحددها.

س: ما طبيعة وأوصاف المباني المنشأة داخل الإستوديو؟

ج هي المباني اللي مبنية في الاستوديو عبارة عن 1 ثلاث بلاتوهات؛ بلاتوهين مساحتهم تقريبا ٦٠٠ متر، والبلاتوه الثالث مساحته تقريبا ۳۰۰ متر ب حارة خشبية واحدة مقدرش أحدد مساحتها، ج مبنى صغير من الطوب عبارة عن دور واحد ودا مبنى إدارى فيه المكتب بتاعى وكذا مكتب تاني بتوع الموظفين اللي في الإستوديو.

س: اشرح لنا المقصود بمعنى كلمة بلاتوه وحارة خشبية؟

ج: البلاتوه دا عبارة عن مكان مبنى بالطوب والأسمنت ومغلق ومكون من دور واحد بس ودا بيتم استخدامه في تصوير الأفلام والمسلسلات والإعلانات عن طريق وضع الديكورات المناسبة للتصوير وبعد الانتهاء من التصوير بيتم إزالة الديكور، أما الحارة فدي عبارة عن مساحة مفتوحة مش مغلقة ومبنى فيها من الخشب حارة شعبية بتستخدم برده في التصوير.

س: اذكر لنا مكان تواجد المباني والمنشآت السابق وصفك لها بداخل الإستوديو؟

في وش الباب الرئيسي للاستوديو فيه جنينة مساحتها تقريبا 40 مترا * 40 مترا، وبعد الجنينة دي فيه البلاتوهين الكبار على اليمين، وفى النص قدام الباب الرئيسي فيه البلاتوه الصغير، وعلى شمال الباب الرئيسي للاستوديو فيه الحارة الخشبية ودى بتبص على شارع خاتم المرسلين الرئيسي، والمبنى الإدارى على شمال الباب الرئيسي للإستوديو بس قبل الحارة الخشبية.

س: ما طبيعة السور الموضوع على الاستوديو؟

ج: هو سور مبنى من الطوب ارتفاعه تقريبا ثلاثة متر ومتسور بيه الأربع حدود بتوع الإستوديو.

س: وهل متوفر بالاستوديو أجهزة وأنظمة الإنذار والكشف الحرائق؟

ج: لا الأجهزة دى مش موجودة بس موجود طفايات وحنفيات حريق في الاستوديو كله.

س: كم عدد الموظفين العاملين بالاستوديو؟

ج: 28 موظف تقريبا بالإضافة إلى 12 فرد أمن تقريبا.

س ما طبيعة الأعمال التي تمارس بداخل الاستوديو؟

ج: اللي بيحصل إنه بتيجي شركات الإنتاج بتحجز بلاتوه أو الحارة الشعبية عشان تسجل فيه فيلم أو مسلسل أو إعلان وبعديها بتجيب المعدات والأدوات بتاعتها وتركبها في البلاتوه أو الحارة الشعبية وبعد ما يخلصه تسجيل بيشيلوا المعدات وبيمشه.

س ومن الذي يتردد على الاستوديو؟

ج الموظفين والممثلين وفرق التصوير اللى بييجوه عشان يسجلوا في البلاتوه أو الحارة الشعبية.

س وما معلوماتك بشأن الواقعة محل التحقيق؟

ج اللي حصل إلى النهارده وأنا في بيتي جالي تليفون إن الاستوديو فيه حريقة فنزلت جري وروحت على الاستوديو لقيت الشرطة والمطافي موجودين وفيه حريقة كبيرة في الاستوديو والدنيا مقلوبة في الشارع بس أنا معرفش إيه اللي حصل.

 

 

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق