مصطفى حسني يرد على من يهاجمه بسبب الاستشهاد بالأحاديث الضعيفة

اعلام 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف
رد الداعية الإسلامي مصطفى حسني، على منتقدي استشهاده بالأحاديث الضعيفة، موضحا أن هناك ضوابط للاستشهاد بالأحاديث الضعيفة يهلمها المتخصصين فقط.

أضاف "حسني" خلال مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي على موقع الصور والفيديوهات "إنستجرام"، أنه درس العلوم الشرعية على يد علماء وشيوخ، لذلك لا يجب على من يوجهه أن يكون متخصصا، موضحا: "أنا هقول كلمة تبدو أنها متكبرة بس لازم كل متخصص يقولها، اللي يوجهني أهل التخصص مش عوام الناس".

أشار: "المتخصص يعرف ضوابط رواية الحديث الضعيف، كتير منكم بيعملوا بالأحاديث الضعيفة، بس بيعملوا بيها وهي لا تخالف الأحاديث الصحيحة، وده شرط رواية الحديث الضعيف إني أروي حاجة متسقة مع الحديث الصحيح".

أوضح: "كتب أئمة السلف ممتلئة بالأحاديث الضعيفة للطلبة المتخصصين، يروي الصحيح وجنبه حديث ضعيف فيه معنى حلو لا يختلف مع الحديث الصحيح، لما نروي بعض الأحاديث الضعيفة اللي فيها معاني جميلة وسط الأحاديث الصحيحة ده شيء العلماء زمان ودلوقتي بيبيحوه".

اصدقائنا الطبيين اللي بيحبوا ينتقدوا كتير وعايشين حياتهم على الانتقادات عندهم شوية كليشيهات عشان ينفر الناس منك، يقولك ده بيقول أحاديث ضعيفة كتير أوي هو وشيخه".

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق